IVC > Agenda > Trobades de Composició

del 19 fins al 28 d'abril de 2018

ENSEMS 2018

Trobades de Composició

30ª EDICIÓ TROBADES DE COMPOSICIÓ

30ª EDICIÓ TROBADES DE COMPOSICIÓ

Taula rodona 1 - 19 d'abril 18:30h - Palau de la Música de València
Festivals sonors a Europa.
  •         José Luis Besada
  •         Marina Hervás
  •         Virginia Flórez
  •         Belén Pérez, moderadora

Taula rodona 2 - 20 d'abril 18:30h - Centre del Carme
Interacció de la música amb l'escena i l'arquitectura. Transversalitat i multidisciplinarietat.
  •        Elena Mendoza
  •        Alberto Posadas
  •        José Luis Besada, moderador
  •        Núria Núñez

Taula rodona 3 - 20 d'abril 20h - Centre del Carme
Accions sonores com a resposta política: Frank Zappa / Carles Santos.
  •        Manuel De la Fuente
  •        Marga Landete, moderadora
  •        Josep Ruvira
  •        Marta Cureses
Taula rodona 4 - 28 d'abril 18:30h - Centre del Carme
40 anys d'Ensems.
 
  •        David Pérez
  •        Emilio Calandín
  •        Estrella Estévez
  •         Jenny Guerra
  •         Jorge García moderador

WORKSHOPS de Composició

20 d'abril - 11h - Alberto Posadas - Conservatori Superior de Música de València - Aula 109


La redefinició de l'instrument com a recurs compositiu.

En aquest seminari s'abordarà el conflicte entre la composició en un entorn cultural contemporani i la utilització d'instruments històrics. La redefinició de l'instrument i l'obtenció a través d'ella de nous recursos sonors il·lustra la relació de conflicte i necessitat entre cultura i tecnologia. Conceptes com microinstrumentació generativa i "instruments híbrids" emanen d'aquesta reflexió i s'exemplificaran a través del cicle Veredas per a saxofon que s'estrenarà al festival ENSEMS 2018.

En acabar el taller tindrà lloc la presentació del llibre: "Nuevas perspectivas en torno al saxofón: de la exploración sonora a la composición." Ricard Capellino/Alberto Posadas

La investigació de nous recursos tècnics dels instruments acústics contribueix a generar moltes possibilitats de material sonor. Aquests recursos, sotmesos a una posterior classificació i control, poden aportar una nova aproximació cap a l'instrument. Actualment, l'ús de noves tècniques, ha obert un camp de múltiples possibilitats tant per a instrumentistes com compositors.

Al llarg de la història, exemples com els originats pel violinista Joseph Joachim i Brahms o el clarinetista Anton Stadler i Mozart van mostrar com la relació entre compositor i intèrpret, a la recerca de noves possibilitats sonores, pot propiciar una ampliació dels recursos interpretatius, així com una redefinició de l'escriptura instrumental. En l'actualitat, dins el camp del saxofon, hi ha múltiples mostres de manuals sorgits d'aquestes interaccions, com ara els realitzats per Jean-Marie Londeix (1989), Daniel Kientzy (1982, 2002) o Marcus Weiss i Giorgio Netti (2010). En tots ells s'aborden diferents aspectes tècnics, amb més o menys grau de desenvolupament i sistematització, però la finalitat comuna és la de facilitar resultats pràctics sobre els quals saxofonistes i compositors puguin desenvolupar noves possibilitats sonores.

En Noves perspectives al voltant del saxofon. De l'exploració sonora a la composició es pretén, mitjançant diferents plantejaments tècnics no abordats en llibres anteriors, plasmar diferents possibilitats sonores en sis diferents tipus de saxòfon. S'ofereix igualment una catalogació de sons multifònics en els saxofons sopranino i baix.

Com a resultat de tot aquest procés de recerca, el compositor Alberto Posadas ha creat un cicle de sis peces, titulat Veredas, per a cada un dels diferents saxofons abordats, que quedarà ineludiblement lligat al present tractat.
Alberto Posadas

Nascut a Valladolid, comença allí els seus estudis musicals continuant-los després a Madrid. 
Al 1988, l´encontre amb Francisco Guerrero és fonamental en la seua carrera. Amb ell, explora les noves formes musicals gracies a l´ús de tècniques com la combinatòria matemàtica i la teoria fractal. A més, la constant recerca d´integració estètica el porta a buscar altres models de composició com la transposició de música a espais arquitectònics, tècniques derivades de la pintura o l´exploració acústica dels instruments a nivell microscòpic.
Compositor d´ampla producció la seua música ha sigut interpretada per nombrosos intèrprets de prestigi internacional i a tot arreu del món, essent premiat, entre d´altres, amb el Premi del públic al Festival Ars Musica de Brussel·les al 2002 i amb el premi nacional de música al 2011.


21 d'abril - 11h - Elena Mendoza - La Nau Centre Cultural - Aula Magna


Entre l'objecte quotidià i l'instrument musical

La compositora Elena Mendoza presenta el seu treball centrant-se en els projectes realitzats amb l'Ensemble Ascolta, en els quals s'exploren des de diferents perspectives la línia que separa l'objecte quotidià de l'instrument musical, així com les possibles funcions escèniques dels instrumentistes.

Elena Mendoza

Elena Mendoza va nàixer a Sevilla el 1973. Va realitzar estudis de filologia alemanya a Sevilla i de piano i composició al Conservatori Superior de Música de Saragossa amb Teresa Català, a Augsburg amb John Van Buren, a la Robert-Schumann Hochschule Düsseldorf amb Manfred Trojahn i a la Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin amb Hanspeter Kyburz. Actualment viu i treballa a Berlín.

La seua música ha estat interpretada per formacions com ensemble recherche, Klangforum Wien, Ensemble Modern, Neue Vocalsolisten Stuttgart, Ensemble Mosaik, Taller Sonor, Ensemble Emex, Ensemble Ascolta, KNM Berlin, Ensemble espai sonor, Oper Nürnberg, Philharmonisches Orchester Freiburg, Orquesta Sinfónica de Madrid, Real Orquesta Sinfónica de Sevilla i moltes altres i ha pres part en nombrosos festivals i temporades de concerts internacionals (Wittener Tage für Neue Kammermusik, Ars Musica Bruxelles, Ultraschall Berlin, World New Music Festival, Jornades de Música Contemporània de Dresden, Steirischer Herbst Graz, Nous Sons Barcelona, ​​MärzMusik Berlin, Eclat Stuttgart, Acanthes Metz, Musica Viva München, Musicadhoy Madrid ...)

23 d'abril - 17h - Taller amb Spanish Brass - Conservatori Superior de Música de València - Aula 102

El quintet de metalls Spanish Brass, farà una lectura de cinc obres seleccionades d’una convocatoria oberta als alumnes dels Conservatoris Superiors de la CV. Els membres del quintet guiaran als participants en la preparació, eventuals correccions i millora del discurs sonor plantejat. 

Spanish Brass

Spanish Brass és un dels quintets més dinàmics i consolidats del panorama musical espanyol. 

A més d’haver participat en alguns dels festivals més importants del món, ha tocat a la gala dels Premis Príncipe de Asturias en 1995 i ha enregistrat la música de l’obra teatral La Fundación de Buero Vallejo per al Centro Damático Nacional i la banda sonora de la pel·lícula Descongélate, de Félix Sabroso, per a la productora El Deseo. En 2017 ha rebut el I Premi Bankia al Talent Musical en la Comunitat Valenciana.

Ha publicat vint-i-dos treballs discogràfics, entre ells dos DVD-CD i un doble CD recopilatori, que mostren les seues múltiples facetes. Cada any organitza dos festivals de vent-metall: Spanish Brass Alzira - SBALZ ( www.sbalz.com) i el Brassurround (www.brassurround.com).

Spanish Brass està patrocinat per Buffet Group i toca amb trompetes B&S, trompa Hans Hoyer, trombó Courtois i tuba Melton. A més, rep el suport de l’Institut Valencià de Cultura i del Ministerio de Cultura-INAEM.

25 d'abril - 12h - Juan Arroyo - Conservatori Superior de Música de València - Aula 107

Realisme sonor màgic. La necessitat de reinventar el so
Joan Arroyo, actualment membre de l'Acadèmia de Belles Arts de França a Roma, a la prestigiosa Villa Médicis, ha sintetitzat el seu treball de composició sobre la hibridació sonora al voltant de tres camps fonamentals: gest, espai i timbre. Aquests tres camps són abordats des de la "distorsió de l'escolta causal" en l'elaboració de les seues obres. En aquesta presentació, ens revelarà el treball que ve desenvolupant amb les eines quimèriques que en col·laboració amb els músics del quartet TANA ha creat: els "TanaInstruments." Finalment, durant aquesta xerrada, comptarem amb la presència de la meravellosa violoncel·lista Jeanne Maisonhaute, qui interpretarà SAYNATASQA, la primera peça per TanaCello, escrita per Juan Arroyo, i ens presentés l'estat actual del seu treball doctoral sobre els TanaInstruments.
Juan Arroyo
Les seues obres han estat recompensades amb nombrosos guardons com el premi de la Fundació Francis i Mica Salabert el 2013 i el premi de l'Acadèmia de Belles Arts de l'Institut de França en 2015. Ha rebut prestigiosos encàrrecs del Ministeri francès de Cultura, Radio France, Centre Henri Pousseur, SACEM, Ensemble Proxima Centauri i el quartet Tana. Les seues obres són interpretades amb regularitat per destacats conjunts i intèrprets com l'Ensemble Intercontemporain, L'Itinéraire, Línia, LAPS, L'Arsenale, Regards, Sonido Extremo, Feedback, Orquesta Nacional del Perú, Vertixe Sonora, Claude Delangle, Jeanne Maisonhaute, Antonio Politano i Maribé Charrier. La seua música és interpretada en festivals de renom com el Festival Ars Musica, Archipels, Cervantino, La Chaise-Dieu, Manca, Mixtur, Rhizome, Transit i ¡Viva Villa!
Compositor en Residència del Centre Henri Pousseur (2014), de l'IRCAM (2015), membre de l'Acadèmia de França a Madrid, Casa de Velázquez (2016/17), compositor en residència al Centre de Creació Musical Art Zoyd (2017), ve de ser nomenat membre de l'Acadèmia de França a Roma, Villa Medicis per l'any 2017/18.

26 d'abril - 12h - Alberto Bernal - Conservatori Superior de Música de València - Aula 107

Graffitis sonors: nova música en l'espai públic

En la present xerrada parlarem de les possibilitats de concebre discursos musicals per a espais exteriors, de les seues problemàtiques intrínseques i els seus elements diferencials respecte a obres concebudes per espais convencionals. Exposarem exemples de diferents obres (pròpies i alienes), així com d'altres disciplines afins com la performance o els flashmobs.

Alberto Bernal

Compositor i artista sonor de procedència clàssica i variades influències, amb treballs emmarcats prop del punt d'inflexió entre situacions de concert i altres disciplines com la instal·lació, la performance o el videoart.

La seua obra és, sobretot, una recerca i deconstrucció del límit entre l'estètic i el sociopolític, així com entre els diferents àmbits perceptius tradicionals (so, imatge, paraula, percepció quotidiana). El seu treball ha estat presentat en diversos llocs d'Europa, Amèrica i Àsia, i reconegut per mitjà de diversos premis i beques: Festival Internacional de Darmstadt (2002 i 2004), Fundació Humboldt, DAAD / Fundació La Caixa, Ministeri de Cultura, Institut Goethe , Comunitat de Madrid, SWR Stuttgart, Acadèmia Europea, Residència d'Estudiants, Casa Velázquez o Escorxador de Madrid.

Al costat de la seua activitat com a compositor, manté un treball intens com a divulgador, publicant regularment articles en diversos mitjans i impartint cursos i conferències sobre composició, estètica, anàlisi i nous mitjans en diverses institucions. Actualment és codirector del Màster en Composició Electroacústica del CSKG (Madrid) i professor d'Anàlisi i Tècniques de Composició del Conservatori Superior de Música d'Aragó.
 
culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

IVC

Tel. 962 936 621
ivc@ivc.gva.es

Nota legal

Area personal

Contacte express





Accepte les condicions i la política de privacitat

Subscripció al newsletter






Accepte les condicions i la política de privacitat
Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info