IVC > Audiovisuals > LA MIRADA D'IDA LUPINO
LA MIRADA D'IDA LUPINO

Edifici Rialto
Plaça de l'Ajuntament, 17 · València. Programació regular de la Filmoteca, de dimarts a diumenge.

- Entrada general - 2,5 €
- Abonament per a 10 sessions - 20 €
- Tarifa reduïda: Carnet d'estudiant, Carnet Jove, persones jubilades, aturades, discapacitades i grups - 1,5 €

del 03 de març fins al 30 de maig de 2021

LA MIRADA D'IDA LUPINO

Ida Lupino fou l'única dona que va dirigir pel·lícules al Hollywood dels anys 50, encara que per a això va haver de fundar la seua pròpia productora independent. La Filmoteca reivindica amb aquest cicle les fites de la seua filmografia davant i darrere de la càmera.

La seua faceta com a actriu és ben coneguda pel públic gràcies a títols com La pasión ciega, El último refugio o Mientras Nueva York duerme, programades en el cicle a partir d'abril. Des dels anys 30, encara que mai va estar especialment interessada en la interpretació, Lupino va intervindre en pel·lícules de tots els gèneres, però va destacar sobretot en el cine negre, interpretant quasi sempre a dones de forta personalitat, des de femmes fatales a bones xiques esgarriades amb mirades que projecten ressons d'un térbol passat. Perquè si alguna cosa destaca en el treball actoral de Lupino, és l'eloqüència dels seus ulls a l'hora d'expressar odi, ira, por i, sobretot, un amarg desencantament. En aqueix aspecte estava al nivell de Bette Davies, una actriu “de primera fila” en el sistema d'estudis, categoria que mai va arribar a aconseguir Lupino. De fet, ella mateixa, que va interpretar molts papers rebutjats per la protagonista d'Eva al desnudo, afirmava amb ironia ser “la Betty Davies dels pobres”.

A mitjan anys 40 va acabar farta dels papers estereotipats que rebia, enfrontant-se en diverses ocasions als responsables de l'estudi, la qual cosa li va valdre períodes de suspensió d'ocupació i sou. Sembla que va ser en aqueixa època quan va començar a interessar-se en el procés creatiu darrere de la càmera, animada per grans cineastes com Raoul Walsh i Roberto Rosellini, que en una ocasió li va preguntar quan pensava fer les seues pròpies pel·lícules “sobre gent quotidiana en situacions ordinàries”.

Així, en 1948 Lupino va trencar el seu contracte amb la Warner i va fundar amb el seu marit, el guionista Collier Young, una productora independent, Emeral Productions, que prompte es convertiria en The Filmakers (amb una “m”). Tenien poc de temps i encara menys diners per a filmar les seues pel·lícules, però una gran autonomia a l'hora de tractar temes socials des d'un cine de ficció despullat de l'artifici de les produccions hollywoodenques. Alguns d'aqueixos temes eren la maternitat no desitjada (Not Wanted), la discapacitat (Never Fear), la violació (Outrage), l'adopció, el treball femení fora de la llar o la masculinitat en crisi (El bígamo). Qüestions conflictives i avançades a la seua època, que els van portar no pocs problemes amb la censura del Codi Hays.

Des del primer moment, Lupino va escriure els guions i va controlar la producció de les pel·lícules de sèrie B de The Filmakers. Acabà dirigint per casualitat, quan en el tercer dia de rodatge de Not Wanted el director Elmer Clifton va patir un infart. A pesar que no apareix com a directora en els crèdits, Not Wanted avança ja les principals característiques de la mirada de la Lupino cineasta: realisme –a vegades pròxim al documental–, rodatge fora dels estudis i una gran economia narrativa que no dona peu a cap desviament fora de la trama essencial. Fins i tot El autoestopista, el seu títol més cèlebre i el primer thriller dirigit per una dona, malgrat ser una pel·lícula de gènere, està basada en fets reals i filmada amb la mateixa austeritat que el seu cine més “social”.

L'interés per la psicologia dels seus personatges, sobretot femenins, és un altre dels aspectes que destaquen en l'obra de Lupino. En les protagonistes de les pel·lícules que va dirigir, encara que molt allunyades dels entorns “gangsterencs” del noir, podem apreciar trets en comú amb alguns dels personatges que va interpretar com a actriu: la seua resistència, el seu caràcter de supervivents que deambulen per la corda fluixa dels marges socials, sempre temptades a deixar-se véncer pel descoratjament però mantenint-se a flotació. La Marie d’El último refugio, que evita coste el que coste tornar a un passat del qual va fugir –i que desconeixem– bé podria ser el fruit d'algunes de les vivències traumàtiques patides per les protagonistes d'Outrage o Not Wanted. El personatge interpretat per la pròpia Lupino en El bígamo arrossega el seu desencantament amb la mateixa serena dignitat que la cega a qui encarna en La casa en la sombra, film immens en el qual –dit siga de pas– també va intervindre com a directora (de nou sense acreditar) durant les absències de Nicholas Ray.

Poques vegades sabem d'on sorgeixen les ferides fundacionals de les dones (més o menys) “fatals” del cine negre clàssic. En els drames socials que escriu, produeix i dirigeix, Ida Lupino se centra, precisament, en aqueixes ferides i en com sanar-les. Les protagonistes de Not Wanted, Outrage i Never Fear pateixen un trauma i, durant bona part del relat, fugen de si mateixes abans de poder acceptar-se i recuperar la dignitat que creien perduda. En aqueix procés, sempre hi ha un bon home al seu costat per a ajudar-les, encara que en la lluita que duen a terme contra elles mateixes semble pesar més la vergonya d'haver sigut “tacades”, d'haver-se quedat fora de la norma patriarcal per ser coixes, víctimes d'una violació o mares fadrines.

Des de mitjan anys 50, exceptuant algun paper com a actriu i Ángeles rebeldes, que va realitzar en 1966, Ida Lupino treballà per a la televisió dirigint més de seixanta episodis de sèries com Alfred Hitchcock presenta, La dimensión desconocida, El fugitivo o Tate, de la qual programem dos capítols dins del cicle. En alguns d'ells va tornar a brillar la seua mirada autoral, encara que mai d'una forma tan lliure i eloqüent com en els quatre llargmetratges que poden veure's a La Filmoteca.

La seua faceta com a actriu és ben coneguda pel públic gràcies a títols com La pasión ciega, El último refugio o Mientras Nueva York duerme, programades en el cicle a partir d'abril. Des dels anys 30, encara que mai va estar especialment interessada en la interpretació, Lupino va intervindre en pel·lícules de tots els gèneres, però va destacar sobretot en el cine negre, interpretant quasi sempre a dones de forta personalitat, des de femmes fatales a bones xiques esgarriades amb mirades que projecten ressons d'un térbol passat. Perquè si alguna cosa destaca en el treball actoral de Lupino, és l'eloqüència dels seus ulls a l'hora d'expressar odi, ira, por i, sobretot, un amarg desencantament. En aqueix aspecte estava al nivell de Bette Davies, una actriu “de primera fila” en el sistema d'estudis, categoria que mai va arribar a aconseguir Lupino. De fet, ella mateixa, que va interpretar molts papers rebutjats per la protagonista d'Eva al desnudo, afirmava [...] Llegir més

Pel·lícules

EL ÚLTIMO REFUGIO
09/04/2021 · 18:00h14/04/2021 · 18:00h

EL ÚLTIMO REFUGIO

Raoul Walsh · EUA · 1941 · 100'

NOT WANTED
03/03/2021 · 18:00h05/03/2021 · 18:00h

NOT WANTED

Ida Lupino (no acreditada), Elmer Clifton · EUA · 1949 · 91'

NEVER FEAR
07/03/2021 · 18:00h09/03/2021 · 18:00h

NEVER FEAR

Ida Lupino · EUA · 1950 · 82'

ULTRAJE
07/05/2021 · 18:00h08/05/2021 · 18:00h

ULTRAJE

Ida Lupino · EUA · 1950 · 75'

LA CASA EN LA SOMBRA
27/04/2021 · 18:00h02/05/2021 · 18:00h

LA CASA EN LA SOMBRA

Nicholas Ray · EUA · 1951 · 82'

EL BÍGAMO
18/03/2021 · 18:00h20/03/2021 · 18:00h

EL BÍGAMO

Ida Lupino · EUA · 1953 · 80'

EL AUTOESTOPISTA
23/03/2021 · 18:00h28/03/2021 · 18:00h

EL AUTOESTOPISTA

Ida Lupino · EUA · 1953 · 71'

EL GRAN CUCHILLO
30/03/2021 · 18:00h03/04/2021 · 18:00h

EL GRAN CUCHILLO

Robert Aldrich · EUA · 1955 · 111'

MIENTRAS NUEVA YORK DUERME
26/05/2021 · 18:00h30/05/2021 · 18:00h

MIENTRAS NUEVA YORK DUERME

Fritz Lang · EUA · 1956 · 100'

TATE (CAP. 2): STOPOVER
23/03/2021 · 18:00h28/03/2021 · 18:00h

TATE (CAP. 2): STOPOVER

Ida Lupino · EUA · 1960 · 24'

TATE (CAP. 4): THE MARY HARDIN STORY
18/03/2021 · 18:00h20/03/2021 · 18:00h

TATE (CAP. 4): THE MARY HARDIN STORY

Ida Lupino · EUA · 1960 · 24'

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Audiovisuals i Cinematografia

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Tel. 963 539 300
audiovisual_ivc@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Subscripció al newsletter






Accepte les condicions i la
política de privacitat
Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info