IVC > Audiovisuals > CHANTAL AKERMAN: CARTOGRAFIES DEL BUIT
CHANTAL AKERMAN: CARTOGRAFIES DEL BUIT

Edifici Rialto
Plaça de l'Ajuntament, 17 - 46002 València

Programació regular de la Filmoteca, de dimarts a diumenge.

- Entrada general: 2,5€
- Abonament 10 sessions: 20€
- Tarifa reduïda: Joves fins a 30 anys, Carnet d'estudiant, Carnet Jove, Carnet Habitant del Rialto, Carnet FNAC, persones jubilades, aturades i grups de més de 10 persones: 1,5€
- Menuda Filmo: Entrada gratuïta per a menors de 14 anys. Cada persona podrà traure un màxim de sis entrades.

HORARI TAQUILLA: Venda d’entrades 30 minuts abans de cada projecció per a qualsevol de les sessions del dia.
Venda anticipada en taquilla.ivc.gva.es

del 02 de novembre fins al 15 de desembre de 2023

CHANTAL AKERMAN: CARTOGRAFIES DEL BUIT

L'inesperat resultat de l'enquesta realitzada en 2022 per la revista Sight & Sound, que cada dècada pregunta a crítics de tot el món quina és la millor pel·lícula de la història, va despertar susceptibilitats en encimbellar com a successora de Ciudadano Kane i Vértigo a Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles. Una obra mestra del cinema feminista –i del cinema a seques– en la qual, durant més de tres hores, observem detalladament les tasques domèstiques d'una mare viuda.

Jeanne Dielman és un clàssic modern i la pel·lícula que millor condensa la mirada radical, en tots els sentits, de Chantal Akerman. Radical és la seua reivindicació feminista, perquè situar el que s'invisibilitza sistemàticament –les cures i el treball domèstic– en el centre del relat té evidents implicacions ideològiques. Però aquestes implicacions no tindrien la mateixa força si no foren acompanyades de la radicalitat estètica que caracteritza al cinema d’Akerman, hereu de l'avantguarda americana (Michael Snow, Jonas Mekas, Andy Warhol) i de la modernitat europea (Bresson, Dreyer, Godard). L'obra de la cineasta belga, que acaricia el documental en les seues pel·lícules de ficció i contamina de ficció els seus documentals, té un personalíssim estil que ha sigut definit com a “minimalista” o “hiperrealista”. La seua posada en escena alterna plans fixos amb eloqüents travellings de seguiment lateral. Tant si l'enquadrament és estàtic com si està en moviment, Akerman filma en pla-seqüència perquè prioritza la duració de l'acció, del gest, del diàleg. No sols decideix dur a terme l'acte subversiu de filmar allò que qualsevol cineasta deixaria fora de la pel·lícula, una dona pelant creïlles o empanant filets, sinó que ho filma frontalment i pràcticament en temps real.

Els espais també importen (i molt) en el cinema d’Akerman. La seua mirada d'estrangera en News from Home ofereix un dels millors retrats de Nova York mai filmats. D’Est deixa testimoni, travessant en llargs travellings els carrers de ciutats d'Europa de l'Est, de la desolació imperant després de la caiguda de l'URSS. Però gran part del seu cinema transcorre en interiors. Corredors d'hotel i habitacions. Llits que acullen la peresa, el descoratjament, el sexe hetero, el sexe lèsbic. I, sobretot, cuines. Jeanne Dielman passa bona part de la pel·lícula en una. La cuina com a metonímia de l'espai domèstic, entesa moltes vegades com a presó femenina, està molt present en la seua obra, que s'obri (Saute ma ville) i es tanca (No Home Movie) en una cuina. En esta última conversa amb la seua ja anciana mare, Natalia Akerman, jueva polonesa supervivent d'Auschwitz que sempre va exercir una gran influència sobre Chantal. Hereva de l'Holocaust i de l'exili, el dolor i la melancolia travessen la seua vida i el seu cinema, que a vegades es confonen. “La meua pròpia història està plena de vincles perduts, plena de buits”, afirmava Akerman, que es va suïcidar als 65 anys en octubre de 2015, poc després del rodatge d'aqueix testament fílmic que és No Home Movie i de la mort de la seua mare. Aquest cicle pretén cartografiar alguns d'aqueixos buits i anhels que, llastrant la seua vida, nodriren l'obra de la cineasta belga.

Pel·lícules

SAUTE MA VILLE
02/11/2023 · 20:00h07/11/2023 · 18:00h

SAUTE MA VILLE

Chantal Akerman · Bèlgica · 1968 · 13'

HÔTEL MONTEREY
02/11/2023 · 20:00h07/11/2023 · 18:00h

HÔTEL MONTEREY

Chantal Akerman · Bèlgica · 1972 · 52'

LE 15/8
07/11/2023 · 20:00h16/11/2023 · 18:00h

LE 15/8

Chantal Akerman, Samy Szlingerbaum · Bèlgica, França · 1973 · 43'

YO, TÚ, ÉL, ELLA
05/11/2023 · 20:00h14/11/2023 · 18:00h

YO, TÚ, ÉL, ELLA

Chantal Akerman · França, Bèlgica · 1974 · 82' · +18

JEANNE DIELMAN, 23 QUAI DU COMMERCE, 1080 BRUXELLES
09/11/2023 · 18:00h10/11/2023 · 20:00h

JEANNE DIELMAN, 23 QUAI DU COMMERCE, 1080 BRUXELLES

Chantal Akerman · França, Bèlgica · 1975 · 201'

NEWS FROM HOME
08/11/2023 · 20:30h17/11/2023 · 18:00h

NEWS FROM HOME

Chantal Akerman · Bèlgica, França, RFA · 1976 · 85'

HÔTEL DES ACACIAS
07/11/2023 · 20:00h16/11/2023 · 18:00h

HÔTEL DES ACACIAS

Chantal Akerman, Michèle Blondeel, Yves Hanchar, Pierre Charles Rochette, François Vanderveken, Isabelle Willems · Bèlgica · 1982 · 41'

TOUTE UNE NUIT
22/11/2023 · 18:00h24/11/2023 · 20:00h

TOUTE UNE NUIT

Chantal Akerman · França, Bèlgica · 1982 · 87'

LA PARESSE
22/11/2023 · 18:00h24/11/2023 · 20:00h

LA PARESSE

Chantal Akerman · França · 1986 · 8'

D'EST
28/11/2023 · 18:00h30/11/2023 · 20:15h

D'EST

Chantal Akerman · França, Portugal, Bèlgica · 1993 · 107'

LA CAUTIVA
13/12/2023 · 20:00h15/12/2023 · 18:00h

LA CAUTIVA

Chantal Akerman · Bèlgica · 2000 · 118'

NO HOME MOVIE
05/12/2023 · 18:00h07/12/2023 · 20:00h

NO HOME MOVIE

Chantal Akerman · França, Bèlgica · 2015 · 115'

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Audiovisuals i Cinematografia

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Tel. 962 93 66 21- 962 93 66 20
audiovisual@ivc.gva.es

Nota legal

Area personal

Contacte express





Accepte les condicions i la política de privacitat

Subscripció al newsletter






Accepte les condicions i la política de privacitat
Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info