L’activitat ha consistit en una sessió pràctica per a programadors a càrrec de la coreògrafa valenciana Inka Romaní, d’una mostra dels treballs desenrotllats per les companyies participants en ‘Impuls a la dansa’, així com d’una presentació de diferents fórmules d’acompanyament artístic feta per la investigadora brasilera Carolina Campos, especialista en esta matèria.
La directora adjunta d’Arts Escèniques d’IVC i responsable de Dansa València, María José Mora, ha destacat que esta jornada “completa l’edició 2024 d’‘Impuls a la dansa’ posant davall d’un mateix focus totes les virtuts del programa: estimular el vincle entre companyies i responsables de programació, l’experiència pràctica d’estos i l’augment del coneixement entorn de les arts del moviment, en este cas a través de l’acompanyament artístic”.
“L’objectiu de tot això és augmentar la presència i contractació de la dansa a la Comunitat Valenciana. Com així ha ocorregut en esta ocasió amb la gira de l’espectacle Dance is my heroine, de Cristina Gómez”, ha afegit.
La Sala Negra del Teatre Principal ha sigut l’espai a on Romaní ha desenrotllat la seua pràctica. La creadora i ballarina es troba de gira actualment amb un projecte que proposa la recuperació i reescriptura del ball tradicional del fandango d’Ayora a través de les danses urbanes. La peça es titula Fandango Reloaded i va ser estrenada en abril en el context de Dansa València.
Així mateix, la Sala 7 del Teatre Rialto ha acollit la presentació a programadors i creadors dels projectes de companyies participants en les estades d’esta última entrega d’‘Impuls a la Dansa’. L’objectiu d’esta trobada era disposar d’un temps de reflexió conjunta en el qual generar sinergies i millorar la programació de companyies de dansa professional en el territori.
El punt final al dia el va posar Carolina Campos amb la presentació de les seues investigacions i experiència entorn de l’acompanyament artístic en residències i processos dramatúrgics.
Creixement sostingut
Dansa València va posar en marxa ‘Impuls a la Dansa’ en 2022 per a acompanyar i facilitar l’enfortiment de la creació valenciana des de múltiples eixos, localitzacions i dates.
L’experiència de descentralització té dos línies de treball marcades: d’una banda, la formació d’un col·lectiu de programadors d’espais escènics municipals, i d’altra banda, l’acolliment per part dels municipis amfitrions d’estades i mediacions remunerades d’artistes i companyies valencianes.
En el seu tercer any, ‘Impuls a la dansa’ ha continuat amb el seu creixement sostingut amb la incorporació de dos nous municipis (Genovés i Meliana) que se sumen als ja participants en 2023: Villena, Silla, el Puig de Santa Maria, Aldaia, la Universitat Jaume I de Castelló, Aielo de Malferit, Borriana, Almassora, Elx i Dénia. Cada una de les localitats s’ha vinculat a una companyia o creador per a desenrotllar estades de tres tipus: tècniques, de creació i mediació.
De les estades completades enguany, sis són de mediació, quatre de creació i tres tècniques. Les estades de mediació han constat d’una mostra final i s’han desenrotllat a Meliana, a on Ana Lola Cosín i Paloma Calderón van dur a terme una experiència amb l’alumnat de l’Escola Municipal de Dansa; el Genovés, municipi en el qual Cocinando Danza va estar treballant ‘15, 30, val i dansa’ amb l’Escola Municipal de Pilota Valenciana; Borriana, que va acollir la col·laboració entre Mar Garcia i Javi Soler amb l’àrea musical del Centre Municipal de les Arts Rafel Martí de Viciana.
Així mateix, Dénia ha sigut l’escenari en el qual Kiko López va interactuar amb estudiants de les diferents escoles de dansa de Dénia a través del seu projecte ‘Mediació Pants Off’; i Aielo de Malferit a on Enxhi Sinjari i Silvi Sahuquillo (Let’s Grow) van desenrotllar ‘Tornant als arrels’ amb el Grup de Danses La Solana.
Estades de creació i tècniques
Les estades de creació han tingut lloc a Aldaia, el Puig, Villena i Almassora. Sandra Gómez va desenrotllar el seu projecte ‘Tres Movimientos’ en la Casa de la Música d’Aldaia, mentres que en Ca la Vila d’Almassora, el Colectivo Venérea, integrat per Sybila Gutiérrez i Itxa Sai va treballar el seu projecte ‘Urania Ultra’.
Hort-Art va desenrotllar ‘A R A’ en el Centre Cultural La Marina del Puig de Santa María i a la muntanya de Santa Bàrbara. Finalment, Alicia Reig, per la seua part, va assumir el projecte ‘Sostenidor’ en el KAKV Villena.
Les tres estades tècniques van tindre lloc en el paranimf de l’UJI de Castelló de la Plana, a on Mauricio Pérez Fayos va practicar ‘Esto iba a ser la oportunidad y ha terminado siendo mi primera despedida – LED!’; el Gran Teatre d’Elx, en el qual Cia. Marroch va treballar en la seua nova producció, ‘El oso’; i el Teatre Carmen Valero de Silla, que va acollir ‘¿Dónde está Alicia?’, de Marea Dansa, amb una mostra oberta final.
Una gira imminent
Com a novetat, els municipis s’han compromés a acollir una gira conjunta en la recta final de l’any. La iniciativa constituïx el primer projecte creat en comú entre l’IVC i els ajuntaments participants en ‘Impuls a la dansa’.
L’espectacle seleccionat ha sigut Dance is my heroine, de Cristina Gómez. La peça parla d’identitat, d’atrevir-se a ser i permetre’s fracassar, de desconnectar-se una estona i tornar a la vida analògica. En últim terme també és un tribut a tres dones que han marcat la història de la dansa: Yvonne Rainer, Pina Bausch i Deborah Hay.
En principi s’havien programat 11 representacions de l’espectacle, però els efectes devastadors de la DANA del passat 29 d’octubre han obligat a posposar tres de les cites. De fet, les funcions que s’anaven a desenrotllar en desembre en el TAMA d’Aldaia està en dubte que es puguen realitzar per la inundació del teatre municipal.
Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València
Teatre Principal
Barques, 15 · 46002 València
Tel. 961 832 560
escena_ivc@gva.es