IVC > Arts escéniques > L’Institut Valencià de Cultura estrena al Rialto la producció de dansa ‘La mort i la donzella’
L’espectacle forma part de la programació de Dansa València i després estarà al Teatre Rialto del 18 al 29 de novembre

L’espectacle forma part de la programació de Dansa València i després estarà al Teatre Rialto del 18 al 29 de novembre

13 de novembre de 2020

L’Institut Valencià de Cultura estrena al Rialto la producció de dansa ‘La mort i la donzella’

• La il·licitana Asun Noales firma la coreografia i direcció de la cèlebre peça de Schubert • L’espectacle forma part de la programació de Dansa València i després estarà al Teatre Rialto del 18 al 29 de novembre

L’Institut Valencià de Cultura estrena al Teatre Rialto la producció de dansa ‘La mort i la donzella’ coreografiada i dirigida per la il·licitana Asun Noales, una de les més destacades figures de la dansa actual.

L’actuació del dia 14 forma part de la programació del festival Dansa València i del 18 al 29 de novembre es podrà veure en aquest mateix teatre com a part de la seua programació habitual.

Aquesta producció, estrenada a l’octubre al Gran Teatre d’Elx, s’ha realitzat totalment a la capital il·licitana. “Amb aquesta producció de dansa de l’IVC, gestada a Elx, continuem amb la nostra política de descentralització de les produccions pròpies i traslladem els centres d’operacions creatius a altres comarques”, ha afirmat el director adjunt d’Arts Escèniques de l’IVC, Roberto García.

La peça s’endinsa en el sublim quartet de corda núm. 14 en re menor de Franz Schubert, ‘La mort i la donzella’. Segons Roberto García: “El viatge creatiu de ‘La mort i la donzella’ es va iniciar amb la meua proposta de treballar a partir del quartet de corda del mateix títol de Franz Schubert. Una peça molt inspiradora que sabia que Asun Noales i el seu equip convertirien en un excel·lent espectacle, com així ha sigut”.

La coreògrafa, per la seua banda, ha agraït la proposta: “Entrar a una sala d’assajos, després de la situació sanitària viscuda, i treballar amb ballarins ha sigut un regal i al mateix temps un alleugeriment que ens ha fet oblidar, de vegades, el que ocorria a l’exterior. En l’aspecte creatiu, el temps que he tingut de parar i pensar i les ganes de tornar a un teatre, a crear, ha fet que la inspiració fluïra molt més”.

En l’obra, des d’una revisió contemporània d’aquesta composició romàntica, viatgem a través d’elements existencials essencials, com per exemple estar viu o morir. Asun Noales es planteja el trànsit prematur d’un estat a l’altre partint d’un cos orgànic en què la vida persisteix en els seus batecs, però es converteix en un fràgil sospir, en un tènue alé de carícia, amenaçat per una ràfega constrenyent de naufragi i cendra.

 

Equip artístic

Asun Noales ha estat envoltada en la creació, d’un gran equip de professionals. Segons la mateixa coreògrafa: “M’agrada treballar amb bons equips artístics i en aquest cas hi ha hagut molt bona simbiosi”.

La coreògrafa ha comptat com a assistent amb una altra de les grans figures de la dansa que compta amb una llarga i reconeguda trajectòria internacional, Gustavo Ramírez: “Gustavo m’aporta moltíssim. Hem treballat junts moltíssimes vegades des que ens vam conéixer quan començàrem a estudiar”, ha afirmat.

A més, un elenc extraordinari, format per set intèrprets, tradueix l’emoció de l’obra en pura dansa. Són Carmela García, Alexander Espinoza, Rosanna Freda, Luis Martínez Gea, Eduardo Zúñiga, Juliette Jean i Salvador Rocher.

En ‘La mort i la donzella’ la música també és protagonista. A partir de la partitura del ‘Quartet de corda núm. 14 en re menor’ de Franz Schubert s’ha fet un treball diferent, arriscat, endinsant-se en la seua ànima des d’una visió molt més contemporània.

Els músics, Telemann Rec, creen una atmosfera sonora original en la qual la línia melòdica s’entrellaça amb sons electrònics. Un treball que ha anat en paral·lel durant el procés de creació de la coreografia en un permanent diàleg artístic.

Com és habitual en les creacions d’Asun ha comptat amb el seu ‘habitual’ Luis Crespo en l’escenografia amb què “aquesta vegada hem pogut somiar un poc més lluny i el resultat és excepcional”. Juntament amb ells, la il·luminació de Juanjo Llorens i el vestuari de Victoriano Simón. Completen l’equip Laura Antón, Suica Films, Democràcia, Amadeo Vañó i Leonardo Santos.

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Arts escèniques

Teatre Principal
Barques, 15 · 46002 València

Tel. 963 539 200
escena_ivc@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Subscripció al newsletter






Accepte les condicions i la
política de privacitat
Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info