IVC > La Filmoteca de València presenta el cicle ‘Delon Noir’ dins del festival València Negra

09 de maig de 2022

La Filmoteca de València presenta el cicle ‘Delon Noir’ dins del festival València Negra

  • El cicle sobre Alain Delon s’inicia el dimarts 10 de maig, a les 18 hores, amb la projecció de ‘Tres aventureros’ (1968) de Robert Enrico 
  • Les primeres projeccions de cada una de les quatre pel·lícules del cicle seran presentades pel crític cinematogràfic Daniel Gascó                                                                                                                
Cultura de la Generalitat, a través de l’Institut Valencià de Cultura, i el festival València Negra presenten a la Filmoteca de València, el cicle ‘Delon Noir’ que es podrà veure del 10 al 22 de maig. Les primeres projeccions  de cada una de les quatre pel·lícules que componen el cicle sobre l’actor francés Alain Delon seran presentades pel crític cinematogràfic Daniel  Gascó.
 
El cicle s’inicia el dimarts 10 de maig, a les 18 hores, amb la projecció de ‘Tres aventureros’ (1968) de Robert Enrico, en la qual Delon comparteix protagonisme amb Lino Ventura i Joanna Shimkus. La pel·lícula serà presentada per Daniel Gascó i es podrà tornar a veure el divendres 20 de maig, a les 20.15 hores. 
 
Inspirada en una novel·la del cineasta i escriptor de novel·la negra José Giovanni, la pel·lícula conta la història de tres amics d’esperit aventurer que s’embarquen en un viatge al Congo a la recerca d’un tresor. Allí s’enfrontaran a uns mercenaris que també van en la busca del botí. 
 
El divendres 13 de maig, a les 18 hores, i el diumenge 22 de maig, a les 20 hores, la Filmoteca projecta ‘El silencio de un hombre’ (‘Le samouraï, 1967) de Jean-Pierre Melville, un dels cineastes predilectes de Delon i amb qui l’actor francés també va treballar en altres dos policíacs: ‘Círculo rojo’ (1970) i ‘Crònica negra’ (‘Un flic’, 1972).  
 
En la seua primera pel·lícula amb Melville, Delon interpreta el personatge de Jeff Costello, un hermètic assassí a sou que sempre planeja acuradament els seus assassinats i a qui mai han atrapat. Però una nit, després de liquidar l’amo d’un club nocturn, queda a la vista de diversos testimonis.
 
El dissabte 14 de maig, a les 18 hores, i el dimecres 18 de maig, a les 20 hores, la Filmoteca projecta ‘Dos hombres en la ciudad’ (1974), dirigida i escrita per José Giovanni. En aquest policíac, Delon comparteix protagonisme amb el veterà Jean Gabin, Michel Buquet i Mimsy Farmer.
 
Després de complir una llarga condemna a la presó, Gino es reinsereix en la societat sota la mirada d’un educador afectuós. Però, a pesar de la seua bona voluntat i els seus esforços per fer una vida normal, un inspector de policia no creu en la seua innocència i li recorda constantment els seus delictes anteriors.
 
El diumenge 15 de maig, a les 20 hores, i el dimarts 17 de maig, a les 18 hores, La Filmoteca projecta ‘A pleno sol’ (1960), dirigida per René Clément, primera adaptació cinematogràfica de la novel·la ‘El talent de Ripley’ de Patricia Highsmith.
 
En una de les seues actuacions més memorables, Delon interpreta l’enigmàtic Tom Ripley, que és enviat a Europa pel senyor Greenleaf per a buscar el seu fill Philip i portar-lo de tornada als Estats Units. A canvi rebrà cinc mil dòlars. Philip enganya Tom fingint que està decidit a tornar, però no té cap intenció de deixar la seua promesa ni de complir els desitjos de son pare.
 
Sobre l’actor francés, el crític Daniel Gascó assenyala: “Alain Delon tenia prou amb arquejar lleugerament una cella, tòrcer un llavi o arrugar el nas per a expressar el que tantíssims intèrprets resolen amb un text. Des del principi de la seua carrera, diferents cineastes van entendre que el seu enorme magnetisme amb la càmera trencava amb la llei que assenyala que el 70 % de la interpretació resideix en la veu. Van saber veure el potencial de tot el seu cos en no col·locar-lo dient sistemàticament infinitat de paraules que, en el fons, no ens importen”.
 
Gascó també recorda els seus inicis cinematogràfics: “Alain Delon va arribar al cinema de manera casual i sense cap formació, després d’una infància solitària, diverses ocupacions com a cambrer i mosso de magatzem i una temporada com a soldat que el portaria a la guerra d’Indoxina. Molt decebut amb el seu càsting per a ‘Amoríos’ (1958), rep una crida de la productora dient que li donen el paper per la seua extraordinària fotogènia. El seu rostre angulós i bellesa extrema el porten molt prompte al cim de la fama del cine gal.”
 
Delon s’especialitzaria molt prompte en el gènere policíac. Les pel·lícules d’amor l’avorrien i reconeixia no ser un actor vàlid per a la comèdia. En una entrevista de 1971 declarava: “Les històries de violència estan millor escrites. Per això em dedique a interpretar aquestes últimes”. També les va dirigir i va produir. El cicle ‘Delon Noir’ reuneix quatre dels seus títols més emblemàtics dins del cine negre, el gènere predilecte de l’actor francés.
 
culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

IVC

Tel. 962 936 621
ivc@ivc.gva.es

Nota legal

Area personal

Contacte express





Accepte les condicions i la política de privacitat

Subscripció al newsletter






Accepte les condicions i la política de privacitat
Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info