La Filmoteca Valenciana acull este dimecres 20 de novembre, a les 20:00 hores, la presentació d’una nova edició de la revista Arxius de la Filmoteca, una publicació considerada un referent en el sector i que es reprén després de quatre anys sense editar-se.
El director general de l’Institut Valencià de Cultura, Álvaro López-Jamar, i la directora i editora d’este número de la revista, Montserrat Hormigo, seran els encarregats de presentació este exemplar, el número 79 de la col·lecció. Abans de la presentació es projectarà el llargmetratge argentí Un lugar en el mundo (1992) d’Adolfo Aristarain, film que forma part del cicle ‘El cooperativisme en el cine’.
Álvaro López-Jamar ha assenyalat que, després de quatre anys sense publicar-se, “torna la revista Arxius de la Filmoteca amb l’objectiu de mantindre una continuïtat en la seua publicació i de continuar sent un referent dins del panorama de les publicacions especialitzades en l’estudi i la divulgació de la història i l’estètica del cinema, així com del patrimoni audiovisual, no solament en el nostre país sinó també en l’àmbit europeu i hispanoamericà”.
López-Jamar també ha indicat que, quan es complixen 35 anys de la seua creació, la revista “inicia una nova marxa amb versió bilingüe en castellà i valencià”.
“A més, el número 79 està dirigit i editat per Montserrat Hormigos, la primera dona al capdavant d’esta publicació. En esta nova etapa, la revista vol continuar reivindicant els principis fundacionals de la Filmoteca Valenciana i el seu paper primordial en la conservació i difusió del patrimoni audiovisual valencià, però també vol incorporar noves veus i ampliar continguts”, ha afegit.
Sobre el nou número de la revista, Montserrat Hormigos ha assenyalat que està dedicat “al cinema i a la memòria, elements relacionats en contigüitat i que obrin àmplies possibilitats d’anàlisis i diàlegs. Sense dubte un dels mitjans més adequats per a plasmar i recuperar la memòria, tant íntima com col·lectiva, és el cinematògraf”.
Hormigos ha assenyalat que, una vegada superada per gran part de la historiografia la polèmica sobre si el cinema pot usar-se com a arxiu històric, “ja que no se li pot negar l’empremta social, cultural i política del context de producció del film, seguix obert l’interessant debat sobre la relació entre el sèptim art i la memòria històrica”. “No es tracta només d’establir una trama històrica del cinema, sinó de donar cabuda a altres mirades per a no caure en el parany de la memòria selectiva”, ha assenyalat.
Col·laboradors i continguts de la revista
En esta nova etapa, la revista es planteja com una publicació anual de la direcció i l’edició de la qual s’encarregarà cada any una figura de reconegut prestigi dins de l’àmbit acadèmic o de la investigació sobre el cinema i la cultura audiovisual.
En concret, el número 79 aborda, des d’una perspectiva molt àmplia i nova, les relacions de cinema i memòria, a través de les aportacions crítiques o els estudis de caràcter històric d’un heterogeni grup de professors, investigadors i crítics en el qual figuren Carlos Arenas, Belén Ciancio, Agustín Gámir, Begoña Gutiérrez San Miguel, María José Higueras Ruiz, Álvaro Jarabo Fernández, Irene Miranda Miranda, Javier Navarro Navarro, Pilar Pedraza, Jaime Pena i Sara Rebollo-Bueno.
La revista inclou articles sobre la influència dels documentals sobre l’holocaust de Claude Lanzmann en cineastes posteriors, la imatge de la II República en el cinema espanyol, la vinculació entre cinema i memòria de l’espai geogràfic, i la relació de Memento de Christopher Nolan amb els trastorns de la memòria.
En la secció ‘Altres mirades’ s’aborden temes com la representació de gènere en la minisèrie colombiana Frontera verde; la relació entre corporalitat i memòria en documentals argentins; el documental Rebel Dykes i l’anarquisme punk i l’empremta del còmic Wonder Woman en el cinema.
D’altra banda, la revista inclou un complet informe sobre la pandèmia i la crisi sanitària de la COVID-19 i el seu impacte en els diversos sectors de l’audiovisual espanyol, així com en els hàbits de consum de ficció televisiva i cinematogràfica durant el confinament.
També s’inclou un article de la novel·lista Pilar Pedraza sobre els 40 anys del mític documental Cada ver es d’Ángel García del Val i un resum de les activitats anuals de La Filmoteca Valenciana.
Cronologia de la revista
Arxius de la Filmoteca és una revista d’estudis històrics sobre la imatge fundada en 1989 per Ricardo Muñoz Suay i editada per l’Institut Valencià de Cinematografia. El seu primer director va ser Vicente Ponce, que la va dirigir fins al seu quint número. Del número 6 al 12, va ser supervisada per Joan Álvarez. El mateix Muñoz Suay va ser el responsable del número 13.
Des de 1992 fins a 2012 va ser dirigida per Vicente Sánchez-Biosca, responsable dels números 14 fins al 69. Francisco Javier Gómez Tarín assumix la direcció entre els números 70 i 72 (2012-2013). Després d’un període sense activitat de quatre anys, es va reprendre la publicació, amb Agustín Rubio Alcover al capdavant de l’equip des de 2017 fins a 2020. En este període es van publicar els números del 73 al 78.
Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València