IVC > L’ànima de Cuba arriba a Sagunt a Escena de la mà d’Acosta Danza amb ‘Tocororo Suite’

22 de de juliol de 2022

L’ànima de Cuba arriba a Sagunt a Escena de la mà d’Acosta Danza amb ‘Tocororo Suite’

  • Carlos Acosta, Andrés Marín i Asun Noales posen nom propi a la dansa en el festival multidisciplinari d’estiu
  • Cinc espectacles de dansa per a tots els públics nodreixen aquesta edició del festival organitzat per Cultura de la Generalitat, per mitjà de l’Institut Valencià de Cultura
     

L’edició d’enguany de Sagunt a Escena, el festival de Cultura de la Generalitat que organitza l’Institut Valencià de Cultura a Sagunt, ofereix en el seu cartell cinc espectacles de dansa per a tots els públics. Hi destaca la presència de la companyia Acosta Danza, formació que dirigeix des de 2016 el ballarí Carlos Acosta, una de les estreles del ballet mundial, que arribarà l’11 d’agost al Teatre Romà de Sagunt amb un elenc compost per 15 ballarins i sis músics, un grup d’artistes de primer nivell per a recrear una història en la qual ressona la pròpia biografia del seu director artístic.

Nascut en una família humil de l’Havana, la seua arribada a la fama internacional del ballet va ser el fruit de molts anys de sacrifici i renúncia que ell mateix va narrar en el llibre ‘No way home’. La cineasta Icíar Bollaín es va acostar a una història tan peculiar en ‘Yuli’ (2018), la pel·lícula estrenada en el Festival de Sant Sebastià i per la qual Acosta va estar nominat en la categoria de millor actor novell dels Premis Goya.

‘Tocororo, fábula cubana’ es va estrenar en 2003 al Gran Teatre de l’Havana Alicia Alonso. L’espectacle va marcar l’inici com a coreògraf de qui fins aleshores havia sigut un dels ballarins tècnicament millor dotats per a la interpretació dels rols clàssics de la història del ballet.

Per a la seua primera creació, Acosta es va inspirar en costums i personatges de la societat cubana i els va dibuixar amb les línies del ballet clàssic, el llenguatge contemporani i els balls folklòrics. Temes com la migració, l’amor filial i eròtic, la violència urbana i el desarrelament componien un relat colorit sobre la busca d’horitzons nous. L’espectacle va trencar tots els rècords de taquilla en el Teatre Sadler’s Wells de Londres i va ser nominat a un Premi Olivier en 2004.

El desembre de 2016, la companyia Acosta Danza, que s’havia acabat de formar, va presentar, en el mateix Gran Teatre de l’Havana, la versió ‘suite’ de l’espectacle, sense haver deixat de representar-la internacionalment des d’aleshores.

“Dins de les arts escèniques, la dansa és un regne autònom de construcció de significats, no subordinat al text ni a la dramatúrgia, l’alfabet de la dansa és el cos, i la seua llengua franca, el moviment. Carlos Acosta ens proposa en ‘Tocororo Suite’ un espectacle festiu i efusiu, però executat amb el rigor de l’escola neoclàssica cubana, hores d’assaig interminables i perfecció tècnica. Acosta treballa amb solvència coreogràfica tant el gran grup, com l’escala mitjana i la individual, per això vaig pensar que era una oportunitat única per a veure a Sagunt una de les millors companyies del circuit”, ha valorat la directora artística del festival, Inma Expósito.

La riquesa i el sincretisme de la dansa i la música cubana, una fusió de ritmes africans, caribenys i d’altres influències europees, és el to que marca un espectacle dinàmic i colorista interpretat per un elenc de joves ballarins i ballarines de la companyia, la seu de la qual comparteixen les ciutats de l’Havana i Birmingham. Alexander Varona és el ballarí invitat per a assumir el paper principal de l’espectacle. L’acompanyament musical va a càrrec d’un ‘combo’ de percussió, cordes, piano i vent que inclou veus.

Flamenc desacomplexat

El segon nom propi del festival vinculat a la dansa és el d’Andrés Marín, un dels més arriscats artistes del flamenc. El sevillà visita el Centre Cívic, el 26 d’agost, amb una proposta desacomplexada i sorprenent.

Reconegut per la seua sempre nova manera d’abordar la disciplina flamenca, a través de la seua unió amb tota classe de llenguatges i artistes (des del mestre campaner Llorenç Barber a l’artista eqüestre Bartabás), Marín sorprén en cada nova creació. En l’espectacle que presenta en el festival de Cultura de la Generalitat s’atreveix amb una peculiar versió de ‘La sesta del faune’, la famosa obra de Nijinsky que va fer evolucionar la dansa cap a la modernitat.

Sobre la música de Claude Debussy, Marín, acompanyat de la ballarina Lucía Vázquez, posa en marxa els ressorts del seu personal arcà flamenc, encarnant l’energia, els perfils i els escorços d’un faune encara més angulós i descarnat que l’original. Una creació de 2021 estrenada en el festival Cádiz en Danza.

Moviment local

Fusió de dansa i circ és el que ofereix el 7 d’agost, a la Glorieta de Sagunt, ‘La banda’, primera peça de carrer de la companyia il·licitana OtraDanza. És una proposta per a totes les edats, amb música original de Raquel Molano, dramatúrgia de Lucas Escobedo, coreografia d’Asun Noales i direcció escènica d’Escobedo i Noales. Per mitjà d’una pintoresca família de cinc personatges, l’obra presenta una metàfora del treball en equip, de la convivència i el gaudi de les coses xicotetes i subtils. Humor i fisicalitat per a una de les cites de l’Off d’aquesta edició, programa que s’ofereix gratuïtament en diferents ubicacions de la localitat. Estrenada el passat mes d’octubre, presenta una peculiar escenografia mòbil dissenyada per Luis Crespo i incorpora elements i codis circenses, aportats per Escobedo, que se sumen al dibuix coreogràfic de Noales.

‘Perseverance’, de la companyia alacantina Marroch, és una peça per a tota la família que recrea l’arribada d’un robot a Mart. Un viatge per a quatre intèrprets que es converteix en una faula sobre la vida a la Terra i les possibilitats d’interrelacionar-se amb els éssers que habitarien aquell planeta, uns éssers que es pareixen als humans, però que es comuniquen a través del moviment i no de la paraula, trama que aporta el joc escènic a la peça. El xicotet robot tipus WALL.E., que interactua amb els ballarins, i la participació del públic en balls de grup afegiran atractiu, el 14 d’agost, a la Glorieta de Sagunt, a una obra que tracta temes com la sobreexplotació de la Terra o la contaminació dels recursos naturals. Marroch és la jove companyia creada per Salvador Rocher, María Palazón i Melodia García, tots ells intèrprets en altres formacions com OtraDanza i que han iniciat el seu propi camí creatiu per a mostrar la fusió de diferents llenguatges.
 
Finalment, el Centre Cívic acollirà el 25 d’agost el duo ‘Vida’, d’Henar Fuentetaja i Miguel Tornero, directors i coreògrafs de la formació valenciana Cocinando Danza. Una peça que és un cant a la vida, a les emocions, un espai positiu on el ball pur i la música s’uneixen per a oferir a l’espectador la celebració de l’existència com un moviment quotidià i un lloc per a compartir. En la inspiració de la peça va ser crucial la música de la cantant brasilera Thais Morell i el retrobament dels directors amb el músic i cantant Rafel Arnal, una forma de dotar de moviment l’imaginari musical de tots dos artistes. La peça, el germen de la qual es remunta a l’any 2016, ha anat evolucionant i mutant durant aquests anys de representació en el circuit de sales valencianes. La ballarina Sandra Belén interpreta el paper femení en aquesta ocasió.

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

IVC

Tel. 962 936 621
ivc@gva.es

Nota legal

Area personal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Subscripció al newsletter






Accepte les condicions i la
política de privacitat
Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info