La Vicepresidència i Conselleria de Cultura i Esport, a través de l'Institut Valencià de Cultura, projecta en la Filmoteca d’Estiu, el divendres 25 d'agost, a les 22.30 hores, ‘París, Texas’ (1984) de Wim Wenders. Amb una duració de 144 minuts, la pel·lícula podrà tornar a veure's el dissabte 26 i el diumenge 27 d'agost en el mateix horari.
El director alemany va guanyar la Palma d'Or de Cannes en 1984 amb un drama èpic, amb estructura de road-movie, sobre el desamor i la reconstrucció vital, escrit pel dramaturg Sam Shepard en col·laboració amb l'actor i guionista texà L. M. Kit Carson.
Un home camina pel desert de Texas sense saber qui és. El seu germà el busca i intenta que recorde com era la seua vida quatre anys abans, quan va abandonar a la seua dona i al seu fill. A mesura que va recuperant la memòria i es relaciona amb persones del seu passat, es planteja la necessitat de refer la seua vida.
Protagonitzada per Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski i Dean Stockwell, la pelicula compta amb una esplèndida i hipnòtica banda sonora del guitarrista californià Ry Cooder i amb una cuidada fotografia en color de l'holandés Robby Müller.
Amb motiu de la celebració del quaranta aniversari de l'inici del rodatge d'una de les pel·lícules més celebres de la dècada dels huitanta, Wim Wenders va recordar en una trobada celebrada a Barcelona la primavera passada: “A vegades hi ha films que s'estrenen en el seu moment exacte, i això va passar amb ‘Paris, Texas’. No sé si és sort o el destí, o el còctel dels qui la creen. En el meu cas, Harry Dean Stanton estava en el seu moment perfecte; Nastassja Kinski, en el cim de la seua carrera; va ser el primer guió de Sam Shepard, i Ry Cooder desitjava demostrar la seua vàlua. Jo l'única cosa que podia fer era no equivocar-me.”
El títol de la pel·lícula fa referència a un solar erm que queda en un poble anomenat Paris, pertanyent a l'estat de Texas i relacionat amb els records d'un dels personatges.
‘Wim Wenders’
Conformat per quatre pel·lícules, la Filmoteca d’Estiu programa un cicle del cineasta alemany Wim Wenders, que després prosseguirà, al setembre, dins de la programació regular de la Filmoteca Valenciana a la seu de l’edifici Rialto.
El cicle de la Filmoteca d’Estiu presenta en ordre cronològic quatre dels títols més destacats de la filmografia del director i guionista alemany: 'Alícia a les ciutats' (1974) (6 i 7 d’agost), 'L’estat de les coses' (1982) (14 i 15 d’agost), 'Paris, Texas' (1984) (25, 26 i 27 d’agost) i 'Buena Vista Social Club' (1999) (28 i 29 d’agost).
Patrimoni audiovisual valencià
Com en edicions anteriors, totes les sessions de la Filmoteca d’Estiu s’obrin amb la projecció d’una mostra de la col·lecció de pel·lícules domèstiques en passos estrets recuperades per la Filmoteca Valenciana i digitalitzades i conservades en el seu arxiu fílmic.
Enguany, totes les pel·lícules projectades van ser filmades en 9,5 mm. Aquest format, també anomenat Pathé Baby, fou molt popular entre els aficionats durant més de quatre dècades i en 2023 se celebra el centenari de la creació d’aquest.
Aquestes projeccions serveixen per a recordar la missió essencial de l’Arxiu de la Filmoteca Valenciana: la salvaguarda del patrimoni audiovisual valencià i de la memòria col·lectiva.
Horaris i venda d’entrades
Les projeccions de la Filmoteca d’Estiu se celebren de dilluns a diumenge, excepte els dimecres, que no hi ha sessió. La projecció s’inicia a les 22.30 hores i la taquilla s’obri a les 21.30 hores.
El preu de l’entrada general és de 3,50 euros, i 25 euros per a l’abonament de deu sessions. La programació per dies i la venda d’entrades anticipades en línia estan disponibles en el web de l’IVC.
La Filmoteca Valenciana manté l’oferta cinematogràfica a la ciutat durant el mes d’agost amb la celebració de la Filmoteca d’Estiu i les projeccions a l’aire lliure. Els criteris de programació de la Filmoteca d’Estiu són els mateixos que se segueixen la resta de l’any a la Sala Berlanga: versió original, qualitat en les projeccions i un preu assequible.
La celebració de la Filmoteca d’Estiu, que organitza cada any l’IVC, és possible també gràcies a l’Ajuntament de València, que cedeix els jardins del Palau de la Música com a espai de les projeccions.
Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València