IVC > Música > Publicacions > Heterofonía. Antología de textos

València · 2024

Heterofonía. Antología de textos

José Evangelista, Jonathan Goldman (eds.)

Generalitat Valenciana. Institut Valencià de Cultura
Idioma: Col·lecció Patrimoni Musical Valencià
ISBN: 978-84-482-6990-6
Tipus d'edició: Llibres
Preu: 30€
Heterofonia és un terme encunyat per Plató que s'utilitza des de principis del segle XX per a qualificar una textura musical composta per diverses veus que interpreten parts similars sense ser idèntiques. A vegades la heterofonia és el resultat del fet que en una interpretació col·lectiva cada instrumentista o cantant afegeixi espontàniament xicotetes variacions superposades sobre les mateixes formes melòdiques. En altres ocasions, pot ser el producte d'una arquitectura musical que dóna més valor a la consistència melòdica que a l'harmònica. La veritat és que aquesta textura musical es troba al nostre al voltant de manera constant. Una de les excepcions notables a aquesta ubiqüitat es produeix en la música europea notada, en la qual dominen l'homofonia i la polifonia, i la heterofonia només es percep com un efecte ocasional o com una forma rudimentària de polifonia. De fet, existeix una curiosa disparitat entre l'aparent ubiqüitat de la heterofonia en la teoria i la pràctica de la música occidental, malgrat importants excepcions. No obstant això, aquesta categoria musical menor, inestable i liminal és capaç de llançar llum sobre la mateixa naturalesa de la creació musical a través d'una àmplia franja de repertoris temporal i geogràficament distants, com pretén demostrar aquest volum. La relativa escassetat i la dificultat de trobar els pocs textos sobre la heterofonia enterrats entre muntanyes d'escrits sobre la polifonia és una altra de les motivacions darrere d'aquesta antologia.

---------------------

José Evangelista (València, 1943 - Montreal, 2023) va explorar en la seva obra una manera de fer música basada exclusivament en la melodia i en el desenvolupament d'una escriptura heterófona en la qual la línia melòdica, en engendrar ressons de si mateixa, crea una il·lusió de polifonia. A les seves arrels espanyoles va unir la influència del gamelan indonesi, de l'avantguarda occidental i de les músiques modals. En la temporada 2017-2018 la Societat de Música Contemporània de Quebec li va consagrar la sèrie Homenatge per «la seva extraordinària trajectòria» i «una actitud única i coherent amb la seva gran obertura al món». Va ser professor de la Facultat de Música de la Universitat de Montreal.

Jonathan Goldman és professor de Musicologia de la Facultat de Música de la Universitat de Montreal. Les seves recerques se centren en la música modernista i d'avantguarda des d'una perspectiva regional. És coeditor de la revista Twentieth-Century Music. Entre les seves publicacions figuren Avant-garde on Record. Musical Responses to Stereos (Cambridge University Press, 2023) una monografia sobre Pierre Boulez (Cambridge University Press, 2011) i tres volums editats (entre ells The Dawn of Music Semiology, amb Jonathan Dunsby).
culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Música i cultura popular valenciana

Plaça Viriato s/n
46001 València

Tel. 961 206 500
musica@ivc.gva.es

Nota legal

Area personal

Contacte express





Accepte les condicions i la política de privacitat

Subscripció al newsletter




Provincia*


Selecciona newsletters:

Idioma*


Accepte les condicions i la política de privacitat
Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info