València · 2018

TIC - TAC

Llibre CD

Carles Alberola, Rodolf Sirera i Pasqual Alapont

Institut Valencià de Cultura. Generalitat Valenciana.
Idioma: Valencià
ISBN: 978-84-482-6291-4
Tipus d'edició: Llibre
Preu: 10,00€
A propòsit de TIC-TAC

TIC-TAC, espectacle del qual oferim ací el llibret (o libretto, com es deia antigament en les òperes i altres espectacles musicals), és una proposta escènica en la gestació de la qual hem participat tres dramaturgs, els signants d’aquesta introducció. I el primer que caldria dir és que no tots teníem, en començar, el mateix grau de coneixement d’aquest gènere, la qual cosa va significar que, per als qui no en teníem gens –o un coneixement parcial i possiblement idealitzat pel cinema– el procés de gestació i d’escriptura ens ha servit per a descobrir com és de difícil i complex, això afegit a la manca o l’escassesa de referents actuals en el teatre valencià, tant des del punt de vista creatiu –dramatúrgic o musical– com pel que respecta a la interpretació. Hem volgut remarcar “actual” perquè en la història de l’escena autòctona sí que hi va haver algunes experiències anteriors, sobretot durant el primer terç del segle XX. Ens referim a les revistes i sarsueles valencianes d’Hernández Casajuana, per exemple. I, més pròxim encara, ja en la postguerra, aquell gran èxit de taquilla que va ser La cotorra del mercat, de Barchino i Magenti. Però tots aquests intents es movien en un territori intermedi entre la sarsuela i la revista, diferent en gran manera de la comèdia musical de model anglosaxó, model al qual, amb tota la modèstia del món, hem volgut apropar-nos en la construcció d’aquest TIC-TAC. Cal dir també que el fet que Carles Alberola, ànima inspiradora del projecte, fóra també el responsable de la posada en escena, ha ajudat molt a la fixació i l’orientació definitiva de l’argument i el text de l’espectacle. Un espectacle que, d’altra banda, fou possible pujar a l’escenari perquè va ser produït pel Teatre del Poble Valencià, nom que rep el projecte de teatre públic de l’Institut Valencià de Cultura. Un exemple afortunat, almenys així ho entenem nosaltres, del fet que al teatre institucional hi ha lloc per a tota mena de propostes escèniques.

Tres autors, doncs, d’aquest TIC-TAC. Més ben dit, de l’argument i el text literari, que constitueixen la primera part del procés. Una primera part que va ser llarga i necessària per tal d’acabar de perfilar la història principal a partir de la idea germinal de Carles Alberola. Després, per a decidir quina era la segona història, la que constituiria la representació dins de la representació, és a dir, el musical dins del musical, el muntatge del qual seria l’estratègia que faria servir el protagonista per a tractar de recuperar l’amor del seu fill. I una vegada que vam decidir, després d’avaluar diverses possibilitats, que aquella representació dins de la representació seria la d’una versió molt lliure del Pigmalió de Bernard Shaw, passada pel musical de Lerner i Loewe i adobada amb unes gotes de Stephen Sondheim, el pas següent fou construir la companyia que, acompanyant els dos protagonistes, l’hauria de posar en peu en la ficció i que es demostraria, en la realitat de la representació, brillant i conjuntada.

Arribats a aquest punt, van entrar en joc els altres creadors, i no per això menys importants, d’aquest TIC-TAC: Noèlia Pérez i Josep Zapater, que es van fer càrrec de la música i les cançons de l’espectacle. I per acabar, Cristina Fernández Pintado, que es va ocupar de la coreografia. Per això volem deixar ben clar que Tic-tac no és un espectacle escrit a sis mans, com podia semblar en un principi. Més exacte –i sens dubte més just– seria qualificar-lo d’espectacle creat a dotze mans, si això de les mans, en referir-nos a la coreografia, fóra exacte. Per tots nosaltres, TIC-TAC és una declaració d’amor a la ficció i a tots aquells que la fan possible. Una comèdia musical sobre com la pintura, la música, el teatre, en definitiva l’art, ens parla de l’ànima de les persones i de com pot arribar a transformar-nos la vida i omplir-la d’esperança.

València, octubre del 2018

Carles Alberola, Pasqual Alapont i Rodolf Sirera
culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Arts escèniques

Teatre Principal
Barques, 15 · 46002 València

Tel. 963 539 200
escena_ivc@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Subscripció al newsletter






Accepte les condicions i la
política de privacitat
Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info