VICENTE BLASCO IBAÑEZ (VALÈNCIA, 1867 - MENTON, FRANÇA, 1928)
Dipositat l'any 1991
- Guió literari inèdit d'una pel·lícula no produïda.
- Fotografies, contractes i altres documents que il·lustren aspectes de la seua extensa i variada activitat professional i política.
Carrera professional
L'obra de Vicente Blasco Ibáñez, el novel·lista valencià més internacional, va ser portada al cine de forma sistemàtica. La Metro-Goldwyn-Mayer va comprar en 1921 els drets
Los cuatro jinetes del Apocalipsis, que va realitzar Rex Ingram eixe mateix any, i que va ser versionada en 1961 per Vincent Minelli. Fred Niblo va dirigir en 1922
Sangre y arena, amb Rodolfo Valentino en el paper estel·lar, i en 1923 Alan Crossland es fa càrrec de la direcció de
Los enemigos de la mujer. Monta Bell va realitzar en 1926
The Torrent, títol americà per a l'adaptació
d'Entre naranjos, i Niblo i Ingram repetixen com a directors per a
La tierra de todos i
Mare Nostrum, ambdues produïdes en 1926.
Blasco Ibáñez també es va posar ell mateix darrere de la càmera per a dirigir una de les adaptacions de Sangre y arena, en 1916. No ha sigut freqüent que el cine espanyol s'inspirara en les seues novel·les (només és destacable
Cañas y barro -1954-, de Juan d'Orduña), igual que el mexicà, que entre 1944 i 1957 realitza, de la mà del director Roberto Gavaldón, una sèrie d'adaptacions de què només
La barraca (1944) és digna de menció. Ambdues novel·les, no obstant, han gaudit de gran acceptació popular en les seues adaptacions per a la televisió dirigides, respectivament, per Rafael Romero Marchent i Lleó Klimovsky.
Historia del cine valenciano, Levante EMV