FRANCISCO CANET CUBEL (VALÈNCIA, 1910)
Dipositat l'any 1994
- Esbossos originals dels decorats d'algunes de les pel·lícules en què va participar.
Carrera professional
Director artístic i productor. Com la majoria dels decoradors valencians, va començar treballant en les falles. La seua carrera com a decorador cinematogràfic s'inicia en els estudis CEA. La primera pel·lícula per a la que va treballar va ser
Los misterios de Tánger (Fernández Cuenca, 1942), començant així una llarga i fructífera trajectòria en què destaquen especialment els seus treballs per a Edgar Neville, amb qui va col·laborar en diverses de les seues pel·lícules:
Café de París (1943),
La torre de los siete jorobados (1944),
La vida en un hilo (1945),
Domingo de carnaval (1946), i
El traje de luces (1946), aquestes dos últimes com a constructor de decorats sobre projectes de Sigfrido Burmann. També destaquen els decorats creats per a Luis Marquina a
Santander, la ciudad en llamas (1944), Ladislao Vajda en
Tres espejos (1944) i Carlos Serrano d'Osma en
La sombra iluminada (1948).
La seua faceta com a productor va començar en 1949. Va ser un dels fundadors de la productora UNINCI, a la que en 1952 s'uniran els seus paisans Luis G. Berlanga i Ricardo Muñoz Suay.
Altres treballs destacats són els que realitza per a Luis G. Berlanga (
Bienvenido Míster Marshall, 1952), Fernando Fernán Gómez (
El mundo sigue, 1963) i Luigi Comencini (
La mentirosa, La bugiarda, 1965).
Ha treballat en nombrosos westerns i pel·lícules italianes rodades a Espanya:
Tierra brutal (
The savage guns, Michael Carreres, 1961),
Los motorizados (
Il motorizzati, Camilo Mastrocinque, 1962),
Missión en el estrecho (
Gibraltar, Pierre Gaspard-Huit, 1963),
Minesota Clay (
Minesota Clay, Sergio Corbucci, 1964),
América rugiente (Alfio Caltabiano, 1978), etcètera.
Historia del cine valenciano, Levante EMV